Monday 5 March 2012

PKNS Sasar Laksana Projek RM20billion (Bernama, 25 Feb 2012)


Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS)menyasarkan untuk meningkatkan nilai projeknya kepada RM20 bilion daripada RM14bilion yang diumumkan sebelum ini, kata Pengurus Besarnya, Othman Omar.

Projek-projek ini akan memenuhi jadual PKNS bagi lima hingga tujuh tahun akan datang, katanya.

Antara projek-projek itu ialah projek pembangunan bercampur Datum Jelatek bernilai RM900 juta, Datum Sports City di Kelana Jaya bernilai RM1.8 bilion dan PJ Sentral City bernilai RM2.6 bilion.
"Ada yang mengatakan tugas kami bukanlah membina rumah bagi orangkaya tetapi sebaliknya bagi mereka yang tidak mampu, tetapi apa yang mereka tidak tahu ialah, kami boleh memberikan subsidi bagi rumah-rumah mampu milik dengan menjual produk mewah," Pengurus Besar PKNS Othman Omar

"Kami juga terlibat dalam pertumbuhan semula bandar.

Kami mengadakan usahasama dengan beberapa syarikat lain termasuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk membangunkan kawasan lokasi pejabat lama kami (di belakang PJ Hilton) di atas tanah seluas 10 ekar," katanya kepada Bernama dalam satu temu bual.

Nilai pembangunan kasar (GDV) projek itu berjumlah RM3.6 bilion.

"Kami juga akan membangunkan 26 ekar lagi di sekitar kawasan itu. Kemudian ada satu lagi pembangunan yang diberi nama Datum In-City di Petaling Jaya dengan GDV berjumlah RM3 bilion, dan sebahagian kecilnya diperuntukkan bagi kuarters kediaman kira-kira 10,000 pekerja," jelas beliau.

PKNS akan juga membina sebuah depoh bagi Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) sebagai balasan bagi tanahnya berhampiran PJ Hilton, dengan GDVberjumlah RM3 bilion lagi.

Satu lagi projek ialah pembangunan bercampur di Seksyen 14, Petaling Jaya,yang merupakan semakan rancangan penswastaan kerana tanah itu adalah milik Kumpulan Hartanah Selangor Bhd.

"Jadi, setakat ini kami ada projek bernilai kira-kira RM14 bilion, yang lamakelamaan akan meningkat kepada  RM20 bilion, kerana kami ada beberapa lagi projek dalam perancangan," tegas beliau.

PKNS, melalui unitnya, Worldwide Holdings Bhd, mempunyai beberapapembangunan di Sydney dan Perth dan ada beberapa pertanyaan diterima dari India," katanya.

"Kami sedang mengkaji daya maju projek itu," kata Othman.

Di dalam negara, PKNS telah memulakan rancangan untuk menambah simpanantanah dan modal kerjanya, dan sedang dalam proses menerbitkan bon Islam bernilai RM700 juta.

"Kami telah mendapat kelulusan daripada Suruhanjaya Sekuriti dan ia dijangka dilaksanakan sebelum pertengahan tahun ini," katanya.

Beliau membayangkan PKNS mungkin menerbitkan lebih banyak bon jika perlu.

Bagi masa hadapan, katanya, PKNS juga sedang dalam proses penjenamaan semula sebagai sebuah organisasi yang mencari keuntungan, di samping melaksanakan tanggungjawab sosialnya.
Othman berkata ada banyak rungutan apabila PKNS menceburi pembangunan harta mewah.

"Mereka bersungut mengatakan tugas kami bukanlah membina rumah bagi orangkaya tetapi sebaliknya bagi mereka yang tidak mampu, tetapi apa yang mereka tidak tahu ialah, kami boleh memberikan subsidi bagi rumah-rumah mampu milik dengan menjual produk mewah," tegas beliau. 

No comments:

Post a Comment