Wednesday 7 March 2012

PCM Bina Baik Pulih Rumah Mendap Seksyen 7


SHAH ALAM, 1 MAC 2012 – Pemaju bagi projek rumah teres dua tingkat di Jalan Plumbum Seksyen 7 telah memulakan kerja-kerja baik pulih di tapak tanah mendap semalam selepas mendapat persetujuan mesyuarat penyelarasan yang dipengerusikan oleh Datuk Bandar Shah Alam.

Syarikat PCM Bina yang bertanggungjawab membangunkan projek perumahan terbabit memberitahu kerja-kerja baik pulih di empat buah rumah di Jalan Plumbum 7/101A sedang dijalankan dengan dikawal selia perunding geoteknikal.

“Sebagai langkah sementara, pemaju akan meletakkan pasir ke dalam kawasan yang terlibat sebelum dimampatkan dan permukaan kawasan tersebut akan diletakkan ‘interlocking paver’. 
“Kita jangkakan kerja-kerja baik pulih ini selesai dalam masa lima hari bagi setiap rumah,” kata jurucakap PCM Bina.

Kerja-kerja baik pulih di bahagian tempat letak kereta di salah sebuah rumah yang terlibat

Syarikat itu juga menghargai inisiatif Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) kerana menyediakan kemudahan penginapan kepada penduduk yang terlibat meskipun perbadanan itu hanya merupakan pemilik tanah dan bukan pemaju projek berkenaan.

“Ini merupakan satu daripada projek penswastaan PKNS di mana syarikat PCM Bina merupakan pemaju projek perumahan terbabit di atas tanah milik perbadanan itu.”

PCM Bina sebelum ini diminta untuk menyelesaikan masalah ini dengan kadar segera oleh PKNS bagi mengelakkan daripada sebarang kemungkinan berlaku.

Dalam pada itu tidak memandang enteng apa yang berlaku, PKNS akan menentukan langkah susulan yang perlu diambil PCM Bina berdasarkan hasil kajian struktur dan parameter tanah yang dilakukan oleh kontraktor kajian tanah (Soil Investigation Contractor) yang dilantik perbadanan itu yang mana hasil laporannya akan dibentang di mesyuarat penyelarasan mingguan.

Sementara itu, Zain Wahinuddin Idris selaku Setiausaha Jawatankuasa Penduduk Jalan Plumbum 101-103, berpuashati dengan kerja-kerja yang dijalankan dan berharap masalah ini dapat diatasi dengan segera.

No comments:

Post a Comment