Thursday 20 September 2012

PKNS A rangkul gelaran zon Timur


PASUKAN PKNS A dibarisi Ahmad Aizat, Norshahruddin serta Suhaimi bersama hadiah kemenangan kategori Lelaki Terbuka di Kuala Terengganu, semalam. Turut kelihatan (dua dari kiri) Hassan, Rosniza, Wan Ahmad Farid serta Mohd. Nasir

Oleh Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI
utusankt@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU - PKNS A menjuarai kategori Lelaki Terbuka Kejohanan Sepak Takraw KFC-Utusan 2012 peringkat zon Timur selepas menewaskan pasukan Mazatech B pada perlawanan akhir di Stadium Negeri, semalam.

PKNS A yang dibarisi Ahmad Aizat Mohd. Norazmi, Norshahruddin Mad Ghani serta Suhaimi Yusof bagaimanapun dikerah dalam permainan set penentuan sebelum menang.

Juara yang dibarisi bekas pemain kebangsaan dan pelapis itu menang set pertama 15-11 tetapi tewas 10-15 kemudiannya sebelum bangkit 15-12 dalam set penentuan.

Lawan mereka menampilkan gandingan Muhammad Zulkifli Abd. Razak, Abd. Rahman Wahab dan Amirul Zazwan Amir.

Selaku juara, PKNS A membawa pulang RM2,500, trofi dan barangan cedera hati manakala Mazatech B pulang RM2,000.

Hadiah disampaikan oleh Pegawai Pembangunan Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh.

Hadir sama Pengarah Eksekutif Kumpulan Utusan, Datuk Mohd. Nasir Ali, Pengarang Utusan Malaysia, Hassan Mohd. Noor serta Pengurus Besar Komunikasi Korporat KFC Holding, Rosniza Baharum.

Dalam pada itu, pengurus pasukan PKNS, Adnan Mohd. Harun menyifatkan kemenangan itu amat bermakna bagi pasukannya setelah gagal dalam saingan di peringkat zon Utara dan Selatan.

"Kami ucapkan terima kasih kepada pengurusan kelab sukan dan rekreasi PKNS yang beri sokongan padu sehingga kami muncul juara dan kami menunggu untuk bersaing di peringkat kebangsaan nanti," katanya.

Turut berkongsi kegembiraan, kategori Lelaki Bawah 20 apabila menyaksikan pasukan Pasta yang dianggotai oleh Md. Shami Husin, Md. Hafizudin Wahab, Md. Faiz Jalal, Rahmat Md. Jusoh Aimmullah Alwi merangkul kejuaraan apabila mengetepikan cabaran Gastep 15-11, 15-11 yang dibarisi Mohd. Farhan Norulwatan, Muhammad Afifuddin Mohd. Razali dan Mohd. Faizol Anuar.

Bagi kategori Lelaki Bawah 16 pula, SSTBN A yang dibarisi Mohd. Amirul Asyraaf Khairul Anuar,
Shahrul Azizi Abdullah dan Muhammad Azwan Muhrim memberi tentangan sengit dengan mengalahkan SMKS 11 diterajui Nor Hidayat Ar Rasyid, Muhd. Syahrudin Hafiz Zainon dan Muhd. Firdaus Zainal 16-14, 15-6.

Pasukan MSN Kelantan yang terdiri daripada gabungan murid Sekolah Kebangsaan (SK) Bakong, Bachok dan SK Alor Bakat yang dianggotai oleh Mohamad Zailani Zawawi, Mohd. Haikal Irfan Mohd. Zain, Muhamad Saifulneizan Rostam, Muhammad Rezuiwan Mohd Rozali dan Muhamad Haiqal Majid mengungguli kategori Lelaki Bawah 12 selepas menewaskan SK Seri Bandi A 15-8, 15-17,15-11 yang dibarisi Muhammad Khairi Rosli, Wan Ahmad Wan Zull Paka, Zulkifli Amirul Jusoh dan Muhammad Syafiq Adenan.

Juara kategori Lelaki Bawah 20 membawa pulang RM2,000, trofi manakala naib juara menerima RM1,500 dan sagu hati RM350 beserta trofi manakala juara bagi kategori Lelaki Bawah 16 menerima RM1,500 dan naib juara RM1,000, sagu hati RM150 beserta trofi.

Selain itu, juara bagi kategori Lelaki Bawah 12 memenangi RM1,000 dan naib juara RM500, sagu hati RM150 beserta trofi.

Sumber: Utusan Malaysia, 16 September 2012 http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20120916/su_03/PKNS-A-rangkul-gelaran--zon-Timur

Pegawai PKNS Dibekal Galaxi Tab

KUALA LUMPUR -  Pasukan Tindak Balas (RT) Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) mengambil inisiatif untuk mewujudkan akaun di laman sosial Facebook bagi memudahkan orang ramai membuat aduan.

Pengurus Perkhidmatan Pelanggan PKNS, Mohd. Wazir Abdul Gani, 48, berkata, pengguna boleh membuat aduan dengan melayari Facebook PKNS Response Team yang dikendalikan oleh pegawai-pegawai PKNS.

“Untuk tujuan ini pegawai RT PKNS dibekalkan dengan Galaxi Tab untuk membolehkan mereka menjawab segera aduan penduduk termasuk aduan yang dibuat di luar waktu pejabat,” katanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Menurut Mohd Wazir, cadangan untuk mewujudkan laman Facebook tersebut bermula selepas pihaknya menyedari kewujudan beberapa akaun di laman sosial tersebut yang menyebarkan berita tidak tepat mengenai perkhidmatan yang dikendalikan oleh PKNS.

Mohd Wazir menambah, RT sangat menghargai aduan yang dikemukakan di laman web tersebut, bagaimanapun berharap agar pengguna tidak hanya membuat aduan kosong tanpa disertakan dengan maklumat terperinci bagi membolehkan tindakan diambil secepat mungkin.

Tambah beliau, PKNS sebelum ini pernah berhadapan dengan situasi di mana pengguna memberikan aduan secara tidak serius menyebabkan tindakan tidak dapat diambil hingga terpaksa membuat dialog bersama penduduk bagi mendapatkan gambaran sebenar masalah yang dihadapi penduduk.

“Bagaimanapun kewujudan akaun Facebook ini juga membawa lebih kebaikan apabila ada penduduk yang memuatturun gambar kerosakan sebagai bukti semasa membuat aduan,” katanya lagi.

Namun, kata beliau, pengguna yang tidak gemar menggunakan Facebook masih boleh menghubungi RT di talian bebas tol 1-800-7567 (PKNS).

Pasukan RT telah ditubuhkan pada 2010 bagi menguruskan kerja-kerja pembaikan dan penyelenggaraan rumah yang dibina oleh PKNS. Buat masa kini, pasukan tersebut mempunyai 40 anggota dan tujuh van untuk memudahkan mereka bergerak ke lokasi aduan.

Sumber: Mynewshub http://mynewshub.my/2012/06/20/pegawai-pkns-di-bekal-galaxi-tab/.

PKNS Wujud 312 JMB Di Seluruh Selangor

SHAH ALAM – Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) menubuhkan sebanyak 312 pejabat pengurusan Badan Pengurusan Bersama (JMB) di 42,000 unit pangsapuri agensi tersebut di seluruh Selangor.

Pengurus Perhubungan Awam PKNS, Ishak Hashim berkata, daripada jumlah pejabat tersebut, sebanyak 103 pejabat JMB  telah diserahkan kepada penduduk pangsapuri dan diuruskan sendiri oleh pemilik berdaftar.

“JMB yang lain masih di bawah tanggungan PKNS memandangkan ia masih dalam proses penyerahan selain terdapat permintaan penduduk yang mahu pemaju menguruskannya,” katanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Ishak berkata, antara kejayaan yang diperoleh melalui JMB adalah kewujudan pusat komuniti Anjung PKNS yang yang turut menyediakan kelas ulang kaji selepas waktu sekolah kepada golongan pelajar di pangsapuri berkenaan.

Menurutnya, ia selaras dengan objektif menyumbang kepada pembangunan komuniti serta modal insan melalui program pembangunan keluarga, latihan pembelajaran dan bimbingan akademik secara berterusan kepada kanak-kanak di pangsapuri terbabit.

Jelas beliau, PKNS memperuntukkan dana sebanyak RM65,000 bagi kerja-kerja membina pusat komuniti yang berkeluasan 1200 kaki persegi, selain RM40,000 semasa pusat komuniti itu mula beroperasi demi kesejahteraan penduduk. – mynewshub.my

Sumber: mynewshub http://mynewshub.my/2012/09/04/pkns-wujudkan-312-jmb-di-seluruh-selangor/.

Anjung PKNS Bantu Pelajar

Pusat Komuniti hasil kerjasama erat PKNS dan penduduk melalui JMB”
SHAH ALAM, 4 September 2012 – Jika anda ke kawasan flat kos rendah Seksyen 7 Shah Alam, jangan terkejut apabila melihat sekumpulan kanak-kanak dan remaja sekolah berlegar-legar di kaki lima blok 36 perumahan itu.
Mungkin tanggapan pertama yang terlintas, mereka sedang  menuju ke kafe siber, atau juga melepak. Walaupun itu sterotype atau imej yang sering dikaitkan dengan kehidupan di flat kos rendah-jangan tersalah sangka.
Mereka sebenarnya sedang menuju ke Anjung PKNS, pusat komuniti yang disediakan pemaju perumahan itu sebagai sebahagian dari aktiviti CSRnya bagi membolehkan setiap pelajar sekolah di flat perumahan itu mendapat peluang menyertai kelas ulangkaji selepas waktu sekolah.
Pengurus Perhubungan Awam PKNS, Ishak Hashim berkata, Anjung PKNS yang juga merupakan projek perintis diharapkan dapat menyumbang kepada pembangunan komuniti serta modal insan melalui program pembangunan keluarga, latihan pembelajaran dan bimbingan akademik secara berterusan kepada anak-anak penghuni pangsapuri tersebut.
"Anjung PKNS mula beroperasi pada 1 November 2011 dengan mensasarkan pelajar-pelajar sekolah menengah dan rendah yang diselia oleh tutor sukarelawan. Kami memperuntukkan dana sebanyak RM65,000 bagi kerja-kerja membina pusat komuniti yang berkeluasan 1200 kaki persegi, selain RM40,000 semasa pusat ini mula beroperasi,” kata Ishak.
Sementara itu, penduduk, Aminuddin Samsi, 43, berkata, beliau menyokong penuh usaha murni PKNS kerana menubuhkan pusat komuniti  yang banyak memberi faedah kepada penduduk pangsapuri.
Beliau sendiri menghantar anak perempuannya yang bakal menduduki Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) tahun ini bagi mengikuti program ulangkaji pelajaran kerana kedudukan pusat komuniti yang berdekatan dengan rumah.
"Saya berterima kasih kepada pihak PKNS kerana begitu mengambil berat tentang pendidikan anak-anak kami di sini. Selama beberapa bulan anak saya belajar di sini, saya melihat terdapat peningkatan dalam pelajarannya.
“Lagipun kami tidak perlu membayar apa-apa yuran untuk menghantar anak ke sini selain keselamatan anak-anak juga terjamin kerana kedudukan pusat komuniti yang dekat dengan rumah," katanya.
Aminuddin berkata, dengan penubuhan Anjung PKNS terbabit, gejala lepak yang berleluasa di kalangan pelajar sekolah juga berkurangan memandangkan mereka sudah mempunyai tempat lepak dan santai kerana pusat komuniti itu turut menyediakan komputer sumbangan PKNS untuk kegunaan pelajar.
"PKNS telah banyak membantu menyediakan kemudahan kepada penduduk pangsapuri seperti kemudahan pendidikan untuk anak-anak selain menyediakan tempat untuk komuniti di sini berkumpul mengadakan sesuatu aktiviti sehingga dapat mengeratkan ikatan kejiranan.”
Menurut Ishak, kejayaan pusat komuniti ini juga disebabkan oleh kerjasama PKNS melalui Badan Pengurusan Bersama atau JMB flat berkenaan.
“Pusat komuniti berkenaan yang terletak di bawah seliaan Joint Management Body (JMB) flat berkenaan dapat membangunkan aspek sosial, ekonomi, kewangan dan keagamaan bagi penduduk setempat secara keseluruhannya.”
"Penubuhan JMB atau Badan Pengurusan Bersama ini adalah perlu bagi setiap pangsapuri selaras dengan Akta Bangunan dan Harta Bersama (Pengurusan dan Penyelenggaraan Bangunan 2007) atau lebih dikenali sebagai Akta 663.”
"JMB ini ditubuhkan supaya dapat menyediakan peluang kepada pembeli  menyenggara, mengurus bangunan dan harta bersama. Peluang ini diharapkan dapat digunakan oleh pemilik lain bagi mendapat pengalaman dalam soal pengurusan selain menjalin hubungan lebih rapat dengan pemaju," katanya.
Menurut Ishak,  sebanyak 312 pejabat pengurusan JMB di 42,000 unit pangsapuri PKNS seluruh Selangor telah diwujudkan selepas Akta 663 diwartakan oleh kerajaan.
Daripada jumlah berkenaan, kira-kira 103 JMB telah diserahkan kepada penduduk pangsapuri supaya dapat diuruskan sendiri oleh pemilik berdaftar, manakala selebihnya di bawah tanggungan PKNS memandangkan ia masih dalam proses penyerahan selain permintaan penduduk yang mahu pemaju menguruskannya.